dinsdag, januari 08, 2008

2008: Oogsten

Veel mensen om mij heen, ikzelf incluis, hebben 2007 ervaren als een 'zwaar' jaar. Zwaar in de zin van drukkend, alsof je innerlijk door een nauwe trechter heen moest, waarin veel ouwe rommel opgeruimd werd en bekende vertrouwde systemen en structuren afgelegd werden. Allerlei 'ouwe shit' waarvan je dacht dat je daarmee afgerekend had, kwam weer naar boven. Oude angsten, oude gewoonten staken ineens de kop weer op:  je kon er gemakkelijk van gedesillusioneerd raken, je teruggeworpen voelen. Ben ik dan niets opgeschoten al die tijd? Dit hadden we toch al gehad? 

Ik heb steeds gedacht: de laatste loodjes wegen het zwaarst. En al heel vaak heb ik ervaren dat iets waar je definitief mee gaat/wilt afreken, zich op het allerlaatst nog even op z'n sterkst doet gelden. 

Naarmate 2007 vorderde begon ik echt uit te zien naar het einde van dit jaar. Ik had het gevoel dat ik me  letterlijk door een geboortekanaal moest worstelen. Als ik naar mezelf en om me heen kijk - zowel prive als in mijn praktijk - is het geschenk van 2007: eigenliefde. De acceptatie van je zijn, de liefde voor wie jij bent. En dat is waar alles uit ontstaat. Een van mijn gidsen zei dit jaar tegen me: alle conflicten tussen mensen zijn terug te voeren op een gebrek aan eigenliefde. Dat is een waarheid als een koe. Met dit geschenk, deze nieuwe geboorte van onszelf, gaan we 2008 in. Een jaar waarin ik verwacht dat er veel gaat gebeuren, dat er veel mogelijk wordt, waarin nieuwe ruimtes ontstaan tot zijn en samenzijn, op een nieuwe manier. 

Nou kan ik zo'n gevoel hebben, maar het is altijd leuk als je iets leest dat dit bevestigt. Dat gebeurde toen ik het astrologisch jaarartikel van Manuela van der Knaap toegestuurd kreeg (dank Noor!). Heel hoopvol om te lezen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ai Leonne, zo waar en herkenbaar. Op 1 januari voelde ik me 10 kilo lichter en 'we gAAn ervoor'. Eind 07 snel nog de laatste troep opgeruimd (relatie verbroken bijvoorbeeld). Alsof het haast had.
2008 is voor mij nu al het jaar waarin bijna als een soort oerknal de processen van 07 tot een samenhangend geheel imploderen.